הילד השני מגיע כבר אל הקיים. יש לו אח או אחות שכבר סללו עבורו את הדרך וייסדו את המשפחה. לכן תפקידי ייסוד אינם מושכים אותו ובאופן כללי יימשך יותר להנאת הקיום ושמחה על היש. הוא אינו צריך להתאמץ ולכן הקיום עבורו אינו אינו רק זיעה ועבודה קשה, אלא שמחה וברכה, חוויות ופליאה. יש צורך בהרבה אכזבות כדי להפוך יחד שני למריר ומתוסכל.
הטבע של הילד השני שונה לגמרי מזה של הבכור ורק לעתים נדירות יש לו כוונה להידמות לבכור. הוא נולד כשני במטרה למלא תפקידים ומשימות שונות לגמרי.
דיסהרמוניה מתרחשת כשהילד הראשון מקבל משימה של ילד שני, או כשהילד השני נדרש לקבל את תפקיד הבכור. לפעמים כאן נמצאים שורשיהם של הפרעות נפשיות שונות בהתנהגות החברתית. אם האח הבכור מורם מאד, השני יכול להיות מיואש מחוסר היכולת להתמודד או להתקבל על ידיו או על ידי ההורים. קבלה אוהבת שלו היא כמעט כל מה שהוא זקוק לו כדי לטפח את כישוריו.
קין והבל הם ארכטיפים של הבכור והשני. קין עובד אדמה והבל רועה צאן. קין קשור לקללה שהוטלה על אדם, הוא יורש את אשמת אביו ונושא אותה הלאה. הבל, הרועה, הוא חבר ומלווה של העדר. אפשר לדמיין אותו יושב מתחת לעץ, מגלף חליל ומנגן. ליבו ומוחו מלאים בפלאי האדמה.
קין חורש את האדמה. גבו מכופף וכתפיו עמוסות במשקל גורלו. משימתו היא לעבד את האדמה ולקשור עצמו עמוק יותר עם כוח הכבידה של האדמה והחומר: לחפור, לחרוש, לתפור, לכרות, לבנות, להתמיר את החומר ולתת לו צורה ותפקודים.
הבל הוא חולם. הוא עוקב אחרי מהלך מחשבותיו והעניין שלו אינו באדמה אלא במקום שממנו בא, בספירות קיום גבוהות יותר. הבל מקשיב לעבר, ומנסה להכין את העתיד. בכל ילד שני גדל הבל חדש שנושא עימו את הכמיהה לממלכת האלוהים שאליה הוא רוצה לשוב. הבל לעתים נדירות הוא לוחם. הוא חלוץ, מחפש, משורר, קדוש.
מה עם ילדה שנייה?
הילד השני הארכטיפי הינו אחות. אח בכור ואחות שניה זהו המצב הארכטיפי המושלם היא האחות המושלמת. משהו בישותה בעל גישה חברותית של קיום האחווה. היא אינה רעיה או אם אלא קודם כל אחות. המלווה של נשים וגברים, ידידים וכו.
אחות זו בעיקר חיה ברקע. אין לה כוונה להופיע, לזרוח, להציג את עצמה ויכולותיה. לא רק בגלל צניעות ובישנות. האחות השנייה יכולה להיות אישיות בעלת עוצמה רבה אבל בדרך כלל מאחורי הקלעים היא מושכת בחוטים ומדריכה את אלו שנמצאים בחזית. הילד השני יכול בקלות גם לסבול מביישנות יתר ונסיגה אחורה. מקצועות השירות לאחרים מדברים אל ליבם – אחיות מסורות, מורות, רופאות ועובדות סוציאליות – תמיד משחקות כינור שני, אבל ללא תחליף במעשיהן ובהישגיהן.
היא בעיקר חיה ברקע. אין לה כוונה להופיע, לזרוח, להציג את עצמה ויכולותיה. לא רק בגלל צניעות ובישנות. האחות השנייה יכולה להיות אישיות בעת עצומה רבה אבל בדרך כלל מאחורה ולא לפני המסך. מאחורה היא יכולה למשוך בכל המיתרים ולהדריך את אלו שנמצאים בסביבתה.
מאחורה של כל קהילה, במעגלים הקטנים או הרחבים של המשפחה, אחיות שניות בכל הויירציאות שלהן הן בעלות תפקיד מיוחד. בעלות עוצמה, נאמנות הן. מייצגות את האישה שהיא בת לוויה, לא בת זוג או אם.
כאן על פלורנס ניינטינגל
וכאן על רחל שזר